Přátelé přírody připomínkovali Územní plán Ústeckého kraje


Krajský úřad Ústeckého kraje
odbor územního plánování a stavebního řádu
Velká Hradební 3118/48
400 02 Ústí nad Labem
NA DORUČENKU

Věc: Připomínky ke
KONCEPTU
Územního plánu velkého územního celku Ústeckého kraje (ÚP VÚC ÚK)
(v souladu s ust. § 21 stavebního zákona)
včetně
posouzení vlivů koncepce ÚP VÚC ÚK na životní prostředí
a posouzení vlivů na lokality soustavy NATURA 2000 (SEA)
(dle zákona č. 244/1992 Sb., ve znění zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů a zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění)

Ústí nad Labem, 2006-02-09

Navrhujeme:
1. Maximální podporu veřejné dopravě (železniční, autobusové…).
2. Maximální podporu obnovitelným zdrojům energie (větrné a malé vodní elektrárny, sluneční kolektory a fotovoltaické, biomasa, bioplyn atd.) a co nejrychlejší útlum těžby a spalování hnědého uhlí.
3. Přijmout opatření k omezení individuální automobilové dopravy na únosnou míru. Nové komunikace indukují dopravu. Spíše než na výstavbu nových komunikací se zaměřit na údržbu stávajících.
4. Preferovat ochranu přírody a životního prostředí před tzv. prosperitou. Národní bohatství se skládá mj. i z přírodního a kulturního bohatství. (Konkrétně jde např. o těžbu kameniva v Českém středohoří, která má místy devastující dopady. Reliéf Českého středohoří jsme povinni zachovat dalším generacím a odtěžit kus kopce kvůli krátkodobému zisku by mělo být nepřípustné. Šetřit a „urychlovat“ výstavbu nových komunikací na úkor tunelů, zelených mostů apod. by rovněž nemělo být možné.) K nejcennějším lokalitám patří labská niva. Ta by měla být přísně chráněna a nemělo by se na řeku pohlížet jako na jeden ze zdrojů „prosperity“ v úzkém výrobním smyslu. Měly by se hledat varianty Zlepšení plavebních podmínek bez výstavby plavebních stupňů. (Lodě naložené kontejnery mají podstatně nižší ponor, než naložené kamenivem, uhlím, šrotem apod. Posuzovat lodní dopravy tunokilometry je anachronismus minulého režimu. Podporovat by se měla přeprava zboží s vyšší přidanou hodnotou - kontejnery apod.)
5. Rozvoj turistického a rekreačního potenciálu (golfová hřiště jsou ovšem sportem horních 10.000).
6. Nové průmyslové objekty směřovat do stávajících průmyslových areálů. Průmyslové zóny na zelené louce (greenfields) jsou v situaci, kdy velké plochy zabírají opuštěné tovární haly apod. (brownfields), značně iracionální.
7. Zalesnění části zemědělské půdy (ve vhodných lokalitách), podporu pěstování technických plodin (biomasy), obnovu mokřadů apod.; podporu ekologického zemědělství a ekoagroturistiky.

Marian Páleník
ředitel společnosti
Přátelé přírody, o. p. s.
Masarykova 1493/78
400 01 Ústí nad Labem