Ekologové: Přírodu by poškodil i jeden jez

RADKA FIALOVÁ
Přírodu v okolí Labe by nenávratně poškodil podle obecně prospěšné společnosti Přátelé přírody i jeden jez, jehož stavbu prosazuje ministerstvo dopravy, rejdaři a někteří další podnikatelé a regionální politici. "Jsme pro rozvoj říční dopravy, nikoli však na úkor přírodního bohatství," řekl šéf Přátel přírody Marian Páleník. Dokumentace pro posouzení vlivu stavby na životní prostředí má být hotova na podzim 2006. Poté se k ní bude moci vyjádřit veřejnost. Pokud by záměr úřady povolily, investor může požádat o výjimku. "Stavět by mohl začít nejdříve v roce 2009," uvedl Páleník. Ministr dopravy Milan Šimonovský v pátek v Ústí nad Labem řekl, že stavět by se mohlo začít v roce 2007. Náklady na stavbu jednoho jezu odhaduje ministerstvo dopravy na 3,5 miliardy korun. Podle Páleníka je však cena podhodnocena a po schválení by se zvyšovala. Šimonovský v Ústí připustil, že by se v průběhu stavby plavebního stupně v Děčíně uvažovalo i o vybudování druhého jezu u Ústí nad Labem. Vláda loni plán na dva jezy za sedm miliard zamítla.
Ministři dopravy a životního prostředí vydali v březnu společné prohlášení ve věci splavnění dolního Labe. V něm se konstatuje, že kvůli cennému přírodnímu bohatství je nutné na místo dvou jezů zvolit jiné řešení pro celoroční splavnost Labe. Tím je podle ministerstva dopravy stavba plavebního stupně u Děčína. Přátelé přírody navrhují místo jezů posoudit jiné možnosti jako příčné hráze, navyšování stavů vody řízeným vypouštěním zdrží na horním Labi a Vltavě a nákup lodí s nízkým ponorem. "Podle nás by bylo nejlepší nechat Labe, jak je," zdůraznil Páleník. Spory o jezy na dolním toku Labe se vedou 15 let. Mezitím se několikrát změnila legislativa. Výjimku ze zákona o ochraně životního prostředí po poslední změně zákona neuděluje již ministerstvo životního prostředí, ale vláda, což je podle Páleníka protiústavní.

Takto vyšla zpráva v Ústeckém deníku (Deníky Bohemia) 18.11.2005.

Jak dopadlo
REFERENDUM