Čas pro krizový štáb


21. prosince 2006 bude zprovozněn úsek dálnice D8 přes Krušné hory - od Drážďan do Trmic. Ústečtí motoristé to bezpochyby uvítají. (Proč se trmácet vlakem, když to teď půjde pohodlně autem?)

Hamburk - Istanbul  
D8 není ovšem dálnicí z Ústí nad Labem do Drážďan, nýbrž součástí dálnice Praha - Berlín a především transkontinentálního tahu SZ - JV, obrazně řečeno Hamburk - Istanbul. Jak asi všichni vědí, dostavěn je nyní (prosinec 2006) úsek z Prahy (Istanbulu) až do Lovosic a v obráceném směru z Berlína až do Trmic resp. Řehlovic, úsek přes České středohoří schází. Proč, je námět, kterému se budu věnovat jindy. Prozatím jen poznamenám, že stokrát opakované tvrzení, že stavbu zdržují "ekologové", je, když ne úplně lživé, tak uričtě velmi, velmi demagogické (žaloby totiž nemají odkladný účinek a nic nezdržují, protože ani nemohou).

"Jen tudy, a nikoli jinudy" (jinak budou mé pozemky bezcenné)
Je o mně známo, že jsem se před více než 10 lety angažoval v tom, aby dálniční spojení Praha - Berlín nevedlo přes České středohoří. V letech 1994 až 1996 jsme s kolegy procházeli po plánované trase v Českém středohoří a prakticky nikdo z těch, koho jsme potkali, s plánovaným vedením dálnice nesouhlasil. (Dálnice povede mj. kolem Litochovic, Dobkoviček, Dubic a Řehlovic.) Petiční archy proti vedení dálnice přes České středohoří se tehdy plnily velmi rychle.
Tehdy byl ještě čas plán změnit a vést český úsek onoho transkontinentálního tahu z Prahy rovinami na Most a tunelem přes Krušné hory. Škody na české krajině by byly podstatně menší a dálnice mohla být zprovozněna cirka do 10 let, tzn. počítám-li dobře r. 2005 nebo 2006.
Zájem na vedení D8 naplánovaným koridorem přes Ústí nad Labem (a tudíž přes České středohoří) však byl velmi silný.
Se zlou jsem se tehdy potázal, když jsem zveřejnil, co mi pošeptaly "dobře informované zdroje":
Někteří členové tzv. komise pro optimalizaci trasy dálnice (oni věděli první, kudy přesně dálnice povede) si přes nastrčené prostředníky nakoupili pozemky na trase dálnice, aby je buď státu prodali za desetinásobky, nebo je později pronajali Shellu a spol. na benzinová čerpadla apod.
Později byla ovšem odvolána a Policií vyšetřována šéfka ústeckého Pozemkového fondu, když se provalilo, že rozdávala státní pozemky na trase budoucí dálnice za "hubičku", aby je stát pak zase předraze vykupoval zpět. Tito spekulanti s pozemky na tom vydělali desítky, možná stovky miliónů korun. (V novinách se tato zpráva ovšem sotva mihla.)
Když jsme toto podezření vyslovili o pár let dříve, představitelé jistých stran nás málem rozsápali (za ničím nepodložené nařčení).
Obávám se, že toto byl pro klíčové aktéry kauzy "D8" ten pravý důvod, proč dálnice musela vést vytyčeným koridorem a ani metr vedle. (Členy "optimalizační" komise byli starostové obcí, ústecký primátor, ministerští úředníci, zástupci investora apod. Těžko říci, zda je náhodou, že nejvíce za to, aby se s trasou dálnice nehýbalo, bojovali starostové obcí, ústecký primátor, ministerští úředníci a zástupci investora.)

Ostudný krizový štáb
Když v r. 1999 ministerstvo životního prostředí konečně (po několika letech těžko pochopitelné nečinnosti) odmítlo vydat výjimku ze zákona, který zakazuje stavět dálnice v chráněných krajinných oblastech, ústecké zastupitelstvo vytvořilo tzv. krizový štáb (což neučinilo ani při katastrofálních povodoních v r. 2002, kdy se ústecký primátor ani nevrátil z dovolené).
Mimochodem pro jeho vznik hlasoval i tehdejší předseda Strany zelených. Co na tom, že Strana zelených přijala usnesení požadující vedení dálnice v tunelech? Svého předsedu za nedodržování tohoto usnesení k odpovědnosti nevolala.
Krizový štáb rozjel kampaň připomínající hromadné schvalování popravy Milady Horákové v 50. letech, kdy "kolektivy pracujících" jeden za druhým jednomyslně schvalovaly prohlášení volající po udělení výjimečného trestu v procesu, o němž nevěděly zhola nic. Tehdy ODS organizovala podobnou kampaň, kdy nejrůznější organizace jedna po druhé jednomyslně schvalovaly prohlášení volající po udělení výjimky v kauze, o níž nevěděly zhola nic. Společným jmenovatelem byly nenávistné útoky na každého, kdo měl jiný názor na to, zda má nebo nemá být dodržen zákonný zakaz pro stavby dálnic v chráněných krajinných oblastech.
Ti, kteří volali po alternativním řešení, nedisponovali prostředky, jimiž by této kampani čelili. Ukázalo se, že více než racionální arguementy jsou zájmy a síly. A peníze. Lobby spojovala státní úředníky (jak z ministerstva dopravy tak z Ředitelství silnic a dálnic), politiky všech stran (ruku v ruce ODS s KSČM a ČSSD, Zelení s republikány atd.) a média (ta ze sporu, zda dálnice přes Ústí nebo přes Most, udělala černobílý boj zastánců dálnice proti odpůrcům dálnice, přičemž ti druzí nemohli nabídnout více než své argumenty a asi proto se do médií dostávali spíš zřídka). Nezbývalo než se smířit s vedením dálnice napříč centrální částí CHKO České středohoří. (Záležitost s tunelem je opět na samostatný komentář.)

Dálnice měla být dávno dostavěna
Od té doby uplynulo skoro 8 let. Kdo si dnes vzpomene na tehdejší "argumenty" tzv. krizového štábu z roku 1999? "Kdybychom hledali jinou trasu, dálnice bude až někdy v r. 2007, kdežto přes Českého středohoří už v r. 2003, ne-li 2001."
A i kdyby, co je nám to platné? (Preference stran, které zjistily, že lhát se vyplácí, rostou. Vlastní neúspěch se vždy dá hodit na druhé - ideálně na "ekoteroristy".)

Kdo je nepřítel lidu?
Dálniční lobby se rozhodla zprovoznit dálnici přes Krušné hory, i když chybí úsek v Českého středohoří. Přiznám se, že mne opět nenapadá jiné vysvětlení, než že pozemky podél dálnice začnou sypat, jen když po dálnici budou jezdit řidiči. Křižovatka "pod Větruší" nedaleko centra Ústí nad Labem bývá ucpaná už dnes a nedokážu si příliš představit, co se stane, až sem z D8 najede dalších dobře 10.000 aut denně.
Je rovněž evidentní, že příští 3 - 4 roky, než bude dostavěn úsek D8 přes České středohoří, budeme z této katastrofy obviňováni my. Ti, co vládnou, nezávahají zneužít situace k diskreditaci těch daňových poplatníků, kteří by se chtěli podílet na rozhodování o tom, jak se nakládá s jejich daněmi. Pro výstrahu budou vláčeni tiskem, aby poddané ani nenapadlo se k drzým "rebelům" přidat.

Ano, co nejrychleji
Nyní v prosinci 2006 za situace, kdy z tahu Hamburk - Istanbul není postaven již jen úsek přes České středhoří a kdy je zprovozňován předposlední úsek, což velmi negativně ovlivní dopravní situaci přímo v centru města Ústí nad Labem, souhlasím s krajským hejtmanem, že zbývající úsek je nutno dostavět a zprovoznit co nejrycheji.

Tunel mohl být, nebýt lží
Mrzí mne, že se krajští poslanci nechali začátkem roku 2005 obelhat investorem, který v případě schválení tunelu na D8 v CHKO České středohoří vyhrožoval zdržením dostavby D8. Poslanci tedy hlasovali proti tunelu oklamáni slibem, že povrchová varianta D8 se v Českého středohoří začne stavět roku 2006. Nyní to vypadá, že se - nikoli ovšem vinou ekologických sdružení - nezačne stavět možná ani v roce 2007! Ukazuje se, že tunel v Českém středohoří mohl být. Opět nerozhodl rozum, nýbrž síla a zájmy. A opět platí, že co se slibovalo předevčírem, většina veřejnosti zapomněla už včera. Zatím se v naší společnosti bohužel stále vyplácí nestydatě lhát.
Na to, že veřejnost těmto lžím věří a zapomíná včerejší sliby politiků a úředníků, doplatí kus přírody. (A poddaní jsou vrchnosti ještě poddanější.)

Čas pro krizový štáb
Za této stiuace se domnívám, že by jak státní úřady, tak ekologičtí aktivisté měli udělat vše pro to, aby byla dálnice přes České středhoří postavena co nejrychleji - samozřejmě za dodržení patřičných předpisů a zákonů. 
Čas na zřízení krizového štábu nastal teprve nyní. A nepochybuji, že ti, jejichž konta se brzy začnou plnit, k ustavení krizového štábu žádný důvod nemají - oni (už) v Ústí nebydlí.

10. 12. 2006